Löfven och Sjöstedt, kan ni se ungdomarna i ögonen?

Omtumlad och aningen chockerad över uppståndelsen kring mitt förra blogginlägg. Inte i min vildaste fantasi kunde jag ana att spridningen skulle bli så enorm. Jag har skrivit bloggar och artiklar i många år och jag brukar vara glad för mina 300 läsare. I skrivande stund har 270 000 läst min blogg under de senaste dagarna. Vad var det som hände?

Jag skrev utifrån egna känslor och upplevelser, rädslor för framtiden, oro för vad som kan hända, attityder som jag möts av. De oräkneliga mail, meddelanden och kommentarer på twitter och FB vittnar om att jag satte ord på något som många, många företagare känner idag, en ignorans och en hånande attityd från olika politiska håll och det finns en rädsla för vad som händer efter höstens val. Jag är oerhört tacksam för att ni har läst, delat, kommenterat och berättat vidare vid middagsbordet eller i alla de bloggar ni länkat i. Fantastiskt!

Vilka reaktioner har jag fått då? Ja, mestadels mycket positiva reaktioner från andra företagare och även icke företagare och politiker. Naturligtvis är det omöjligt att följa med allt som sägs och skrivs när en text sprids som en löpeld. Men jag har många fina historier som nått mig. Här kommer några:

”Taxichauffören som diskuterar arbetslöshet och företagsfrågor med politkern i bilen ber henne gå hem och läsa min blogg.”
”Familjen som bor i Thailand som delar med sig av texten innan släkten i Sverige hunnit vakna.”
”Jag läste någon artikel om dubbelstöten, någon företagare. Riktigt bra” morgonens första kommentar på ett hotell i Sverige.
”Näringslivschefen pratar om detta på middagen” (Lägligt kanske när företagsrankingen är högaktuell)

…..och alla fina mail som nu är oräkneliga!

Men allt är inte ros, det kommer även ris. I en förhållandevis väldigt liten skala dock och det som kommer bekräftar än en gång det jag skrev i texten. Här simmar det hån och den okunskap som finns om småföretagens vardag och verklighet i Sverige upp till ytan, hos högt uppsatta politiker och fackliga företrädare

Från det högt uppsatta fackliga ombudet tillika aktiv (V), kandiderar på vänsterpartiets riksdaglista:
”Denna kränkta företagares hjärtefrågor” är alltså Centerpartiets. Chockerande! ”
”Skrattar fortfarande. Ska en behöva ”öppna dörren för godtyckliga inspektörer”!? Mvh ”kränkt medelmåttig företagare”. ”
”Ge denna, enligt sig själv, ”medelmåttiga företagare” nobelpriset snälla. Och utnämn företaget till statsmakt.”
”Om du ser löner, skatter och lagar som skyldigheter som påverkar dina rättigheter kanske du inte ska driva företag? ”

”Vilken nivå på centeragitationen i busken”mycket högt uppsatt (S)-politiker, f d minister

Mmmm….tack detsamma!

Hur mycket tar du egentligen ut i lön?” – Fackligt engagerad och(V), som för övrigt skrivit ett bloggsvar 

Några korta kommentarer till det bloggsvaret:
Att man som facklig företrädare är mer intresserad av min lön än vad som händer med föreningens medlemmar när jobben försvinner är för mig en gåta. Din föreställning att företagaren stoppar reformpengar i egen ficka och du kallar det för rea på ungdomar bekräftar även det, de attityder jag beskriver i mitt förra inlägg. Du vet väl också att vår bransch oftast är säsongs- och tidsintensiv, varför det blir ojämnt med jobb. Den dag då ni kan få era medlemmar att ta semester jämt ut hela året, äta lunch jämt fördelat hela dagen och turas om att äta middag på krogen så det blir en jämn ström, då kan vi också planera efter det. Inte minst, självklart ska det finnas krav på miljö, brand och övrigt, men du läste inte riktigt allt – ”godtyckliga inspektörer” betyder att lagar och regler är olika beroende på vem som gör inspektionen.

Elva ”kränkt” i olika former fick jag det till.:) ” – journalist på (S)-styrd tidning
Attan. Måste ha missat ett. Fick bara ihop 10. Rent ut sagt dum generalisering av alla på vänstra planhalvan

Trist att den politiska journalistiken enbart handlar om att räkna till 10 eller 11.

Ni vet det där hyllade blogginlägget om den stackars kränkta företagaren? Hon är aktiv centerpartist…..” (S)-riksdagskandidat från Skåne

Jepp, även en företagare kan ha en politisk ideologi! Fler företagare behövs sannerligen i politiken, inte minst i riksdagen, något som ovanstående kommentar bekräftar.

Är det dessa vi vill ska styra vårt land efter den 14 sep? Människor med en så krass syn på jobbskapare? Om det är någon som ska lyfta blicken och se var jobben i Sverige skapas så är det dessa människor här ovan. De måste inse att varje enstaka litet företag bidrar med sitt eget och andras arbete, bidrar med mycken egen tid och eget kapital. Allt är inte storindustri längre, det har deras politik sett till så att de har flyttat sina verksamheter till andra länder, sönderskattade. (S) och (V) politik tillsammans med de fackliga företrädarna som ovan är direkt företagsfientliga. 4 av 5 jobb skapas i småföretagen – hur kan det vara en oviktig pusselbit i er politik?

Jag bjuder gärna in både Löfven och Sjöstedt på en dags praktik här hos oss, gärna i sommar då vi har högsäsong och flera duktiga ungdomar som jobbar här. Kom och träffa de vars jobb ni inte tycker är värda något! Vars jobb som för dem är så viktiga då det oftast är deras första kontakt med näringslivet, som anställd, ett jobb där de tjänar sina egna pengar utifrån ett arbete de utfört, och de får vara med och betala skatt till vår gemensamma välfärd. Titta dessa ungdomar i ögonen och berätta att det de gör just nu kommer er politik att sätta stopp för då ni hellre ser att fabricerade garantijobb blir deras arbetsplats. 

Då kanske er kunskap ger er andra värderingar om vilka vi är, så kan ni sluta ignorera att vi finns och att vi skapar jobb, även i de allra minsta företagen. Som företagare och Centerpartist (dock utan uppdrag ännu;-) ) kommer jag fortsätta att kämpa för att vi ska kunna behålla de bättre förutsättningar som skapats de senaste åren för företagen, kämpa för att det ska bli ännu bättre förutsättningar, skapa mer tillväxt och jobb. Jag kommer kämpa ända in i kaklet för att dubbelstötens hot aldrig blir verklighet, för att alla företag ska kunna drivas på lika villkor som de offentliga verksamheterna, att företagare ska kunna åtnjuta samma sociala skyddsnät som en anställd, att kvinnors möjligheter att driva företag ska främjas, att jobb ska fortsätta att skapas i företagen och inte i något bidragsgarantijobb. (Som förövrigt S inte gett något svar på vad det skulle kosta)

Tack för alla delningar av mitt förra inlägg, fortsätt så och du, bjud in en politiker till ditt företag också! Jag bjöd just in två stycken! Tillsammans kan vi förändra 🙂